T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından düzenlenen istişare toplantısında sivil toplumun sahadaki deneyimleri dinlendi. Bülbülzade Vakfı ve Anadolu Federasyonu Başkanı Turgay Aldemir göçün bir imkâna dönüştürülmesi için hazırlanan stratejik raporu paylaştı.
T.C. İçişleri Bakanı Mustafa Çiftçi başkanlığında İstanbul'da düzenlenen "Sivil Toplum Kuruluşları ile Göç" konulu İstişare ve Değerlendirme Toplantısı'nda devlet erkanı ve sivil toplum temsilcileri kritik kararlar için buluştu. İçişleri Bakan Yardımcısı Dr. Mehmet Cangir, İstanbul Valisi Davut Gül ve Göç İdaresi Başkanı Muhammet Selami Yazıcı'nın da hazır bulunduğu zirvede, Türkiye'nin yeni göç politikasının geleceği ve önümüzdeki dönemin yol haritası değerlendirildi. Göç alanında faaliyet gösteren otuzu aşkın sivil toplum kuruluşunun üst düzey yetkilileri sürece etkin şekilde katkı sağlamak adına toplantıda söz alarak görüşlerini paylaştı ve hazırladıkları raporları sundu. Bakan Çiftçi, sivil toplumun birikiminin son derece faydalı olduğunu ve mevcut sorunların birer fırsata dönüşmesine büyük katkı sağlayacağını ifade etti. Bülbülzade Vakfı ve Anadolu Federasyonu Başkanı Turgay Aldemir de organizasyonda kapsamlı bir sunum yaparak hazırladıkları "Stratejik Politika Önerileri" raporunu doğrudan bakanlık yönetimiyle paylaştı.
GÖÇ PROBLEM DEĞİL BİR İMKÂN MESELESİ
Toplantıda söz alan Turgay Aldemir, bugüne kadar göç bürokrasisinin büyük bir çaba ve gayretle ortaya koyduğu çalışmaları takdir ettiklerini dile getirdi. Gelecek döneme dair vizyoner bir yaklaşım sergilenmesi gerektiğini belirten Aldemir, göç meselesini bir problem olarak görmek yerine bölgesel bir imkân olarak değerlendirmek gerektiğini vurguladı. Cumhurbaşkanı liderliğinde uluslararası alanda uygulanan dış politika açılımlarının, iç işlerinde ilgili bakanlıklar ve sivil toplum kuruluşu iş birlikleriyle desteklenmesi gerektiğine dikkat çekti. Sürecin hukuki olarak yeniden yapılandırılmasının önemine değinen Aldemir, bürokratik yükün Ankara'da birikmesinin önüne geçilmesi gerektiğini aktardı.
İNSANIN OLDUĞU HER YER SORUMLULUK ALANIMIZ
Küresel merkezlerin çizdiği sınırları aşarak yeni politikalar üretilmesi gerektiğini ifade eden Aldemir, "Bizler yeni dünyanın çeperinde yer almıyoruz, tam merkezinde bulunuyoruz. Bizim gibi ülkelerin sınırları tel örgülerle başlamaz. Fikir güvenliğinin sınır güvenliğinden çok daha kritik olduğu bu çağda, insanın olduğu her yer bizim sorumluluk alanımızdır" şeklinde konuştu. Yeni göç politikasında insanın fizyolojik ihtiyaçlarından ziyade ontolojik varlığının öncelenmesi gerektiğini belirten Aldemir, "İnsanı yaşat ki devlet yaşasın" anlayışıyla hareket edilmesi gerektiğini söyledi. Bu yeni dönemin kavramsal altyapısını kurucu değerlere bağlı kalarak aydınlar, entelektüeller ve fikir insanlarıyla birlikte yeniden çalışmanın tarihi bir sorumluluk olduğunu kaydetti.
GÖNÜL ELÇİLERİ MAĞDUR EDİLMEMELİ
Turgay Aldemir konuşmasında özellikle Türkiye'de eğitim gören misafir öğrencilerin durumuna da ayrı bir parantez açtı. Son dönemde üniversitelerin tek taraflı kararlarla misafir öğrenci harçlarını keyfi şekilde yükselttiğini belirten Aldemir, bu uygulamanın Suriyeli ve farklı ülkelerden gelen pek çok vizyoner genci eğitim hayatından kopardığını ifade etti. Ücret politikalarının tamamen üniversite yönetimlerinin inisiyatifine bırakılmaması gerektiğinin altını çizen Aldemir, bu gençlerin ülkeler arasında birer gönül elçisi olduğu bilinciyle hareket edilmesini ve yaşanan mağduriyetlerin ivedilikle çözülmesini talep etti.
TÜRKİYE YÜZYILI VE SİVİL DİPLOMASİ SEMPOZYUMU
Sunulan stratejik raporda yerel yönetimlerin yetki ve sorumluluklarının netleştirilmesi, bakanlıklar arası senkronizasyonun genelgelerle kalıcı bir yapıya kavuşturulması ve şeffaf bir kamuoyu yönetim sisteminin kurulması gibi başlıklar öne çıktı. Suriye sahasındaki sınır ötesi istikrar için kamu-STK ortaklığında sosyal imar döneminin başlamasını öneren raporda, elde edilen nitelikli insan kaynağının ve Türkiye'de eğitim almış gençlerin sivil diplomasi aktörlerine dönüştürülmesi gerektiği savunuldu. Ayrıca Ağustos ayında uluslararası katılımlı bir "Türkiye Yüzyılı ve Sivil Diplomasi Sempozyumu" düzenleneceği duyuruldu.
Turgay Aldemir’in İçişleri Bakanlığına sunduğu raporun tamamına buradan ulaşabilirsiniz.




